Ręka, dłoń, palce i „kostki”
Oto SKRÓTY używane w tym serwisie:
PR - prawa ręka,
LR - lewa ręka,
RO - ręce osobno.
RR - ręce razem,
Rozbieżności znaczeń między językiem naukowym i potocznym mogą być powodem niedokładnego zrozumienia wskazań pedagogicznych. Z anatomicznego punktu widzenia ręka jest końcowym (inaczej mówiąc dystalnym, czyli dalszym) odcinkiem kończyny górnej (od nadgarstka w dół), a dłoń - wewnętrzną stroną ręki.
Natomiast w języku codziennym i w pianistyce dłonią nazywamy często anatomiczną rękę (tę od nadgarstka), a termin ręka określa najczęściej całą kończynę. Mówimy przecież np. „w górę ręce”, a nie „w górę ramiona”, ani - tym bardziej - „w górę kończyny górne”
Z reguły używam w tym serwisie znaczeń potocznych, a w razie wątpliwości podaję uściślenie.
„KOSTKI” ŚRÓDRĘCZA
(najedź kursorem na zdjęcie nr 1)
„Kostki” śródręcza
-
UWAGA, to nie jest termin anatomiczny!
-
są niezwykle ważnymi punktami regulacji siły „dalszego zaplecza”, która ma dotrzeć do
„linii frontu”, czyli do styku palca z klawiszem. Słowem „kostka” utarło się w rosyjskiej i polskiej tradycji pianistycznej nazywać staw znajdujący się u nasady palca. Określenie to ciągle funkcjonuje, chociaż jest niezbyt logiczne, gdyż nie chodzi tu o
całą kość śródręcza
(zob. schemat całej ręki), lecz jedynie o najłatwiej zauważalne w czasie gry jej
dystalne zakończenie. Więcej o działaniu kostek w
rozdz. 8.
Neuhaus używa tego terminu dwukrotnie w „Sztuce pianistycznej”.
Oto odnośne cytaty:
● w oryginale
Г. Нейгауз - „Об искусстве фортепианной игры”, Государственное музыкальное издательство, Москва 1958
● oraz w tłumaczeniu polskim
H. Neuhaus - „Sztuka pianistyczna”, PWM, Kraków 1970
● стр. 118-119:
„линия пястья, косточек, «откуда пальцы растут»”
● str. 130:
„linia śródręcza, kostek, «skąd palce wyrastają»”
● стр. 136:
„при такой игре косточки пястья явственно приподымаются”
● str. 148:
„przy takiej grze kostki śródręcza wyraźnie podnoszą się”