Ładowanie menu
i linków Facebook.


Jeśli ten napis nie znika,
kliknij tutaj.
Gimnastyka Mały słownik Indeks nazwisk Bibliografia Audio Wideo
Spis treści działu „Teoria”       Rady wstępne       Spis treści działu „Praktyka”
Grać łatwiej na fortepianie...

Grać Liszta łatwiej i...
...poprawniej!
Zobacz również: Jak ćwiczyć Etiudy Chopina
W tym rozdziale:

►1. Sonata in h-moll
►2. Mazeppa
►3. Feux-follets

Inne utwory i rozwiązania - pierwsza lekcja GRATIS
*     *     *
▲Góra▲    ►1    ►2
1. Sonata h-moll

1.1Takty 8/9 - skok

Kliknij na nuty
Sposób Prof. Woytowicza: patrzeć na czarne klawisze ( w przykładach).
Zob. ćwiczenie po lewej (kliknij na nuty)
lub = bark skacze pierwszy (wyprzedza jednostki dalsze).
Trzeba odczuć, że łokieć skacze wyżej niż palce (przykład nutowy poniżej).
1.2Takty 8-9 - rytm
Wielu pianistów gra takt 8 w taki sposób, jakby nie wiedzieli, że Liszt znał dobrze różnicę między i
Oraz że potrafił dokładnie zapisać to, co chciał usłyszeć! Otóż w takcie tym występują dwie grupy oktaw - a i b. Obie mają identycznyrytm:Grupa pierwsza(a), zagrana LR>PR, jest tak łatwa, że każdy może ją bez trudu wykonać niezwykle szybko: Druga (b) jest tak trudna, że nikt nie jest w stanie jej zagrać z taką samą prędkością  - jest to fizycznie niemożliwe.
Wobec powyższego, przy wykonaniu tego taktu należy przestrzegać następujących trzech zasad:
I.Założenie generalne: obie inicjalne szesnastki MUSZĄ mieć jednakowy czas trwania.
II.Ponieważ w rytmie punktowanym matematycznie wyliczone szesnastki nie brzmią dobrze, ich czas trwania powinien być tutaj nieco - podkreślam: NIECO - krótszy od /4, ale jednak dłuższy od
aby nie zmienić wartości nuty. Można to zapisać matematycznie /4 > >
III.Zuwagi na trudność wykonania grupy b, to do niej należy dostosować długość zaczynającej grupę a, aby osiągnąć rytm dokładnie wyrównany.
Niektórzy pianiści grają w tym celu grupę a tylko lewą ręką (zob. trzy ostatnie wideo z listy poniżej), co daje gwarancję regularności rytmu, ale jest dużo trudniejsze. Nie jest to konieczne - wystarczy zwrócić uwagę na wyrównanie obu grup, a przede wszystkim, grając LR>PR, nie dać się ponieść łatwości wykonania i nie ścieśnić grupy a.
Przykłady do porównania:
V. Horowitz
M. Argerich
E. Kissin
F-F. Guy
A. Watts
B. Berezovsky 1 (LR)
B. Berezovsky 2 (LR)
C-M. Le Guay (LR)

1.3 Alternatywne palcowanie i inne rozwiązania




W takcie 31 nie ma żadnego rallentando. Można lekko zwolnić, ale bez przesady.



Inne utwory i rozwiązania - pierwsza lekcja GRATIS
▲Góra▲    ►1    ►2    ►3
2. Mazeppa

Niektórzy pianiści (np. Emmanuel Despax - zob. jego wideo) grają tercje oryginalnym lisztowskim palcowaniem 42-42/24-24. Pomimo tego, interpretacja Despaxa wydaje mi się nieco za miękka i za „grzeczna”, jak na ten tytuł i ten temat. Palcowanie to nie jest ani łatwe, ani niezbędne, więc nie musisz się czuć w obowiązku je stosować - tym bardziej, że nie gwarantuje ono adekwatnego wykonania. Najważniejsza jest realizacja wskazówki Liszta „con strepito”. „Strepito” oznacza hałas, zgiełk, tumult. Wskazanie Liszta „robić hałas” jest zasadnicze dla nadania tej Etiudzie charakteru kozackiej fantazji. Aby ten charakter odczuć samemu i przede wszystkim przekazać słuchaczowi, trzeba mieć o nim pozamuzyczne wyobrażenie.

Łatwo zrozumieć, w jakim celu Liszt napisał palcowanie 42-42/24-24: stosując je nie można grać legato i o to mu właśnie chodziło. Dlatego grałem te tercje moim własnym palcowaniem 42-31/23-14, ale staccatissimo-martellato, aby osiągnąć efekt wskazania „con strepito”. Czytnik poniżej odtwarza odnośny fragment mojego dawnego nagrania live.

Jak w łatwy (czy raczej względnie łatwy) sposób wykonać staccatissimo-martellato w tym tempie?
Szczegółowe wskazówki znajdziesz m. in. na stronie „Toccata” Debussy’ego.


Więcej palcowania i ćwiczeń - pierwsza lekcja GRATIS

▲Góra▲    ►2    ►3
3. Feux-follets

Dalszy ciąg palcowania oraz ćwiczenia - pierwsza lekcja GRATIS


*     *     *
Copyright © 2013, Aleksander Woronicki
Strona poprzednia Spis treści Indeks nazwisk Strona następna