1.1Takty 8/9 - skok
1.3 Alternatywne palcowanie i inne rozwiązania
Niektórzy pianiści (np. Emmanuel Despax - zob. jego wideo) grają tercje oryginalnym lisztowskim palcowaniem 42-42
/
24-24. Pomimo tego, interpretacja Despaxa wydaje mi się nieco za miękka i za „grzeczna”, jak na ten tytuł i ten temat. Palcowanie to nie jest ani łatwe, ani niezbędne, więc nie musisz się czuć w obowiązku je stosować - tym bardziej, że nie gwarantuje ono adekwatnego wykonania. Najważniejsza jest realizacja wskazówki Liszta „con strepito”. „Strepito” oznacza hałas, zgiełk, tumult. Wskazanie Liszta „robić hałas” jest zasadnicze dla nadania tej Etiudzie charakteru kozackiej fantazji. Aby ten charakter odczuć samemu i przede wszystkim przekazać słuchaczowi, trzeba mieć o nim pozamuzyczne wyobrażenie.
Łatwo zrozumieć, w jakim celu Liszt napisał palcowanie 42-42/
24-24: stosując je nie można grać legato i o to mu właśnie chodziło. Dlatego grałem te tercje moim własnym palcowaniem 42-31
/
23-14, ale staccatissimo-martellato, aby osiągnąć efekt wskazania „con strepito”. Czytnik poniżej odtwarza odnośny fragment mojego dawnego nagrania live.
Dalszy ciąg palcowania oraz ćwiczenia - pierwsza lekcja GRATIS